Ayurveda pomeni znanost o življenju. Lahko jo imenujemo tudi agni veda ali znanost o energiji. Ayurveda je umetnost zdravega življenja, veda o tem, kako naj postanemo in ostanemo zdravi.

Indijci verjamemo, da smo ayurvedo dobili neposredno od boga Dhanvantaryja kot celostno znanost o zdravju za ves svet. Zaradi tega se pred začetkom vsake zdravilne terapije ayurvedski terapevt vedno prikloni in zahvali bogu Dhavantaryju za to čudovito darilo in ga prosi za uspeh pri zdravljenju.

Ayurveda temelji na Samkhya filozofiji po načelu petih elementov. Ayurveda tako predstavlja filozofijo, psihologijo in medicino. Z eno besedo je ayurveda način življenja in edini holistični ali celostni medicinski sistem na svetu.

Znanost o ayurvedi so dobili modri ljudje v globokem stanju meditacije pod Himalajo. Pozneje se je ta znanost širila po širnem indijskem podkontinentu. Danes se misli, da je znanost o ayurvedi stara 5.000 do 7.000 let. Kot znanost so jo med ljudi širili Rishi Charaka , Rishi Susruta in Vagbhata. Za seboj so pustili ayurvedske klasike, kot so charaka samhita, susruta samhita in ashtanga hridayam. Danes se ayurvedo kot sistem zdravljenja uporablja širom Indije in v drugih delih Azije. Popularnost ayurvede se širi po celem svetu in se jo uporablja kot preventivni in kurativni medicinski sistem v Evropi, ZDA, Kanadi, Avstraliji in Novi Zelandiji ter v Afriki.

Ayurvedska diagnostika je edinstvena in je sestavljena iz ayurvedskega intervjuja, opazovanja govorice telesa, pulzne diagnostike, diagnostike s pomočjo opazovanja jezika, oči, nohtov, kože, las itd. Po ayurvedi je vsak človek sestavljen iz petih elementov in ti so eter, zrak, ogenj, voda in zemlja, ki jih moramo razumeti simbolično. Govorijo nam o delovanju posameznega organa, sistema in procesa ter o delovanju uma s čustvi. Vsak element je na ta način povezan s telesnim sistemom in umom s čustvi, kar pomeni, da je povezan s fizičnim in subtilnim telesom.

Vse dokler obstaja ravnovesje med temi petimi elementi, pravi ayurveda, je to stanje zdravja. Ko med temi petimi elementi pride do neravnovesja, nastopi stanje bolezni ali neravnovesja. Ayurveda temu neravnovesju petih elementov pravi doša. Doša dobesedno pomeni napako. V ayurvedi pomeni napako v elementih, kar pa pomeni napako ali spremembo v notranji naravi. V ayurvedi razlikujemo tri primarne doše, vato (neravnovesje v elementih etra in zraka), pito (neravnovesje v elementih ognja in vode) in kafo (neravnovesje v elementih vode in zemlje). Naprej obstajajo še kombinacije doš, vata-pita, vata-kafa, pita-kafa ter tri-doša. V ayurvedi pravimo: opazuj naravo zunaj in razumel boš svoj notranjo naravo.

Človek se nahaja v središču življenjskega kolesa. To kolo je sestavljeno iz različnih dejavnikov, kot so: družina, medsebojni odnosi med člani družine ter atmosfera, v kateri živi posameznik v družini, delo in delovni pogoji, medsebojni odnosi med člani delovnega kolektiva, način življenja, življenjski slog in življenjske navade, način prehranjevanja, stres, klima, kjer živi posameznik itd. Vsi ti dejavniki neprestano učinkujejo na posameznika. Če katerikoli od teh dejavnikov posamezniku ne ustreza, ga lahko zapelje v neravnovesje ali stanje doše. Ko se to zgodi, se posameznik odcepi od samega sebe in življenje ga nosi naprej, vsak dan se vse bolj oddaljuje od samega sebe, odtuji se in samemu sebi postane tujec. Sebe ne pozna, ker je njegova notranja narava spremenjena in se ne razume. Preneha upoštevati svoje notranje zahteve in potrebe. Ne posluša svoje notranje narave ali notranjega bitja ali notranjega boga ali svojo dušo in kar je najslabše, preneha spoštovati samega sebe. Ayurvedsko zdravljenje je pot vrnitve k sebi, k svoji naravi, notranjemu bitju ali duši. To je pot domov. Ta pot pomeni pot spremembe. Ta sprememba se nanaša na spremembo načina življenja, življenjskih navad, spremembo odnosa do sebe, do drugih, do celega sveta. Holistični ayurvedski pristop k posamezniku se izraža prav tukaj.

V ayurvedskem zdravljenju vedno obstaja rdeča nit, ki je odvisna od stanja doš. Vsaka doša ima svojo rdečo nit.

Ayurvedsko zdravljenje se vsakemu posamezniku, odvisno od njegove doše, določi kot ustrezno samozdravljenje. Samozdravljenje izvaja posameznik sam. Sestavljeno je tudi iz sprememb, spremembe uporabe barv ali barvne terapije, uporabe posebnih arom, uporabe kovin in kristalov, rednih telesnih aktivnosti itd. V procesu samozdravljenja se mu priporoča redno žvrkljanje olja, ki se ga določi glede na stanje doš, čiščenje jezika, džala neti krijo ali čiščenje nosnih poti s slano vodo, samomasažo, masažo podplatov, aroma terapijo, pranajamo in tehniko za globoko sprostitev telesa, uma, energije in duše.

Največjega pomena za zdravje posameznika je sprememba njegovih prehranjevalnih navad. Hrana in začimbe so zdravila za njegove motnje ali težave. Hrana se določi za vsako došo posebej. V ayurvedi ne rečemo, da jejte zdravo, ekološko, vegetarijansko itd. hrano. Prehranski seznam se sestavi za vsakega posameznika posebej glede na njegovo došo. V seznamu so napisana vsa živila, ki jih posameznik lahko vnaša vase.

Ayurvedska pravila so:

  1. Ješ, da boš živel in ne živiš, da boš jedel.
  2. Obrok se mora končati, ko si še malce lačen. S hrano naj se polni le polovica želodca, četrtina želodca je za tekočine in četrtina naj bo prazna.
  3. Hrana se mora kuhati najprej v kuhinji in drugič v želodcu. Zato mora želodec imeti prazen prostor, da se lahko v njem hrana kuha. Tudi v loncu mora biti prostor, da se hrana lahko kuha.
  4. Jesti moramo tisto, kar raste v našem okolju, kajti ta živila ustrezajo naši presnovi. Ni nujno, da jemo eksotično hrano, ker je naš presnovni vzorec ne pozna tako dobro kot domačo hrano.
  5. Jesti moramo tisto hrano, ki jo je mogoče dobiti v tisti sezon, kar pomeni, da pozimi naj ne jemo paradižnikov, kumar, paprik, jajčevcev, manga, ananasa, jagod, melon, lubenic itd. Narava že ve, kakšno hrano potrebujemo v določeni sezoni. Poletna živila telo hladijo, zimska pa ga ogrevajo.
  6. Zajtrk naj bo med 07:00 in 09:00, kosilo do 13:00 in večerja do 19:00.

Jejmo zdravo, z občutkom okusa in z razumevanjem narave hrane.

Vedno se priporoča ayurvedsko abhyango ali oljno masažno terapijo, ki ima globok razstrupljevalni učinek na telo in um s čustvi. Z ayurvedsko masažo se najprej odstranjuje zastoj ali blokada v pretoku energije, nato se vzpostavlja uravnovešen pretok energije, nato se z energijo polni energetske kanale, čakre in marme. Tako se oseba napolni z energijo, čuti mir in blaženo stanje v celotnem telesu, umu in duši. Tako abhyanga regenerira, revitalizira ter obnavlja in pomlajuje celoten sistem.

Panča karma ali pet terapevtskih akcij so posebnost ayurvede. Predlaga se jo izvajati na ayurvedski kliniki enkrat na leto, ali pa v domači verziji enkrat do dvakrat na leto. Poleg tega obstajajo zelo različne tehnike terapije v ayurvedi, kot so shirodhara, lepam, kizhi, udwarthanam itd. Vsako od teh se določi glede na stanje doš.

Ayurvedsko načelo je: opazovanje in zavedanje. Opazuj in se zavedaj narave ter življenja okoli sebe in v sebi. Tako boš najbolje razumel sebe in svoje težave. Naredi spremembo v življenju, neguj rednost in redne navade, ne pretiravaj z ničimer, kontroliraj in sprosti svoj um, neguj svojo dušo, smehljaj se, veseli se, poj in pleši, življenje naj bo aktivno, dinamično in radostno.

Želim pregled in posvet
Želim postati terapevt